Nab├│r uczni├│w

 

 

OPRACOWANIE I WDRO┼╗ENIE PROGRAMU POD NAZW─ä ÔÇ×W PRZYJA┼╣NI ZE ZDROWIEMÔÇŁ

Opracowała:

mgr Janina Jasińska

WST─śP

Szko┼éa ma ogromny wp┼éyw na kszta┼étowanie postaw prozdrowotnych. Dlatego niezmiernie jest wa┼╝ne to, co oferuje dziecku w zakresie edukacji zdrowotnej. Podejmowane dzia┼éania powinny wzbogaci─ç wiedz─Ö dzieci z dziedziny zdrowia, wykszta┼éci─ç u nich postaw─Ö ÔÇ×prozdrowotn─ůÔÇŁ, umo┼╝liwi─ç nabycie okre┼Ťlonych umiej─Ötno┼Ťci oraz przyswojenie prawid┼éowych przyzwyczaje┼ä i nawyk├│w higienicznych i zdrowotnych.

Zadaniem innowacji jest przekazanie uczniom wiadomo┼Ťci o tym, jak dba─ç o w┼éasne zdrowie fizyczne i psychiczne, jak unika─ç sytuacji ryzykownych mog─ůcych doprowadzi─ç do zagro┼╝enia ┼╝ycia i zdrowia. Innowacja zak┼éada przede wszystkim u┼Ťwiadomienie uczni├│w w zakresie dbania o w┼éasne zdrowie oraz unikania ryzykownych zachowa┼ä, kt├│re┬á narazi┼éyby uczni├│w na utrat─Ö ich zdrowia.

Program ÔÇ×W przyja┼║ni ze zdrowiemÔÇŁ zawiera propozycje, kt├│re przygotuj─ů uczni├│w do zdrowego stylu ┼╝ycia w grupie i spo┼éecze┼ästwie. S─ů w niej zawarte teoretyczne i praktyczne podstawy wychowania dziecka tak, aby w przysz┼éo┼Ťci umia┼éy zadecydowa─ç, co jest dla niego zdrowe, a co nie.

Powstanie programu na temat zdrowia dzieci i młodzieży wynika z potrzeby wprowadzenia zmian postaw i zachowań w zakresie zdrowia i profilaktyki.

CELE GŁÓWNE

  • Wykszta┼écenie zdrowych nawyk├│w ┼╝ywieniowych.
  • Rozwijanie og├│lnej sprawno┼Ťci ruchowej, jako jednego z czynnik├│w pozytywnego zdrowia.
  • Kszta┼étowanie u uczni├│w w┼éa┼Ťciwych nawyk├│w i umiej─Ötno┼Ťci higieniczno-zdrowotnych.
  • Kszta┼étowanie u wychowank├│w ┼Ťwiadomej i czynnej postawy wobec sytuacji, w kt├│rych powsta┼éy b─ůd┼║ mog─ů powsta─ç zagro┼╝enia oraz w d─ů┼╝eniu do zachowania zdrowia.
  • Wspomaganie prawid┼éowego rozwoju mowy.

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczeń:

  • dba o swoje zdrowie, zaczyna orientowa─ç si─Ö w zasadach zdrowego ┼╝ywienia,
  • kulturalnie zachowuje si─Ö podczas posi┼éku,
  • rozumie znaczenie umiaru w jedzeniu s┼éodyczy,
  • zna, rozumie i stosuje w profilaktyce zasady zdrowego od┼╝ywiania,
  • wie, ┼╝e aktywno┼Ť─ç ruchowa jest ┼║r├│d┼éem zdrowia, rado┼Ťci, dobrego samopoczucia,
  • rozwija og├│ln─ů sprawno┼Ť─ç fizyczn─ů i koordynacj─Ö ruchow─ů,
  • wie, ┼╝e ruch zapobiega oty┼éo┼Ťci, zapobiega chorobom wad postawy, uodparnia na choroby,
  • dba o higien─Ö osobist─ů,
  • ubiera si─Ö odpowiednio do panuj─ůcej pogody,
  • dba o rzeczy osobiste,
  • utrzymuje porz─ůdek we w┼éasnym otoczeniu,
  • wie, jak wa┼╝na jest profilaktyka dla zachowania zdrowia,
  • uwa┼╝nie s┼éucha rozm├│wcy,
  • aktywnie uczestniczy w zaj─Öciach

METODY

  • s┼éowne,
  • czynne,
  • percepcyjne.

FORMY PRACY

  • zaj─Öcia wyzwalaj─ůce u dzieci swobodn─ů ekspresj─Ö,
  • zaj─Öcia praktyczne, na kt├│rych dzieci b─Öd─ů zdobywa┼éy umiej─Ötno┼Ťci kulinarne,
  • inscenizacja kr├│tkich tekst├│w literackich o tematyce zdrowia,
  • gry, ─çwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe doskonal─ůce i wzmacniaj─ůce umiej─Ötno┼Ťci fizyczne,
  • projekcje filmowe i prezentacje multimedialne,
  • recytacja wierszy, dzi─Öki kt├│rym wiedza zostanie usystematyzowana w spos├│b tw├│rczy,
  • konkursy, wystawy maj─ůce na celu sprawdzenie zdobytej dotychczas wiedzy,
  • spotkanie z piel─Ögniark─ů, dietetykiem,
  • wsp├│┼épraca z sanepidem, piel─Ögniark─ů, dietetykiem.

REALIZACJA PROGRAMU

 

Program profilaktyczno- wychowawczy jest zgodny z programem wychowawczym i profilaktycznym Specjalnego O┼Ťrodka Szkolno- Wychowawczego w Wielgiem. Realizowany b─Ödzie w roku szkolnym 2016/2017:

  • podczas zaj─Ö─ç lekcyjnych w klasie III Pdp,
  • w ramach zaj─Ö─ç pozalekcyjnych,
  • na spotkaniach z rodzicami,
  • podczas spotka┼ä ze specjalistami.

Po zakończeniu realizacji programu uczniowie:

  • b─Öd─ů orientowali si─Ö w zasadach zdrowego od┼╝ywiania,
  • b─Öd─ů ch─Ötnie uprawiali sport, uczestniczyli w zaj─Öciach gimnastycznych,
  • b─Öd─ů dbali o zdrowie psychiczne i fizyczne,
  • nab─Öd─ů umiej─Ötno┼Ťci unikania chor├│b,
  • nab─Öd─ů nawyk├│w higienicznych,
  • b─Öd─ů dbali o porz─ůdek w swoim otoczeniu.

NARZ─śDZIA EWALUACJI

  • ankieta dla m┼éodzie┼╝y,
  • rozmowy z dzie─çmi,
  • obserwacje,
  • turniej wiedzy o zdrowiu.

Efekty innowacji s─ů odpowiedzi─ů na postawione w tre┼Ťci cele. Tylko systematyczna realizacja tre┼Ťci programowych winna przynie┼Ť─ç efekty w postaci korzystnych zmian w zachowaniu si─Ö uczni├│w na gruncie zdrowia fizycznego, zdrowia psychicznego, profilaktyce zachowa┼ä zdrowotnych.

LITERATURA

  • Borzucka ÔÇô Sitkiewicz K, Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna; przewodnik dla edukator├│w zdrowia, Krak├│w, 2006,
  • Dudkiewicz K., Kami┼äska K., Edukacja zdrowotna, Warszawa, 2001,
  • Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa, 2004,
  • Woynarowska B., Soko┼éowska M., Koncepcja i zasady tworzenia szko┼éy promuj─ůcej zdrowie, Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole, 2006, nr10, s.8-46.
 

Menu


Stowarzyszenie Przyjaciół SOSW w Wielgiem

umiem lepiej

 

Linki

 

 

 




Copyright by A.N. Stworzono w CMS Joomla.